660 medewerkers van Unilever pakken in Ahoy voedselpakketten in

3 December 2024, 10:15 uur
Rotterdam & Regio
mainImage
Unilever

Van maandag 2 tot en met 5 december zetten 660 medewerkers van Unilever en partners zich in bij Ahoy Rotterdam en 265 vrijwilligers bij Bidfood in Biddinghuizen om voedselpakketten in te pakken. Deze pakketten zijn bedoeld voor gezinnen die onder de armoedegrens leven en tijdens de feestdagen extra steun kunnen gebruiken. Dit jaar ligt de nadruk op het doorbreken van de schaamte die veel van deze gezinnen ervan weerhoudt om hulp te zoeken. Met de boodschap "Je bent Welkom" komen initiatiefnemers Unilever en Voedselbanken Nederland samen met hun partners in actie om de schaamte te doorbreken, door gezamenlijk voedselpakketten in te pakken.

Kwetsbare groepen nog te onzichtbaar
Voedselbanken Nederland helpt jaarlijks ongeveer 180.000 mensen. Toch bereikt de organisatie nog niet iedereen die recht heeft op voedselhulp. Volgens de nieuwste cijfers van het CBS leven in Nederland zo’n 540.000 mensen onder de armoedegrens. Hiervan maken ongeveer 360.000 mensen nog geen gebruik van de Voedselbank, vaak vanwege schaamte of omdat ze niet weten dat ze hier recht op hebben. De Voedselbank ziet dat klanten verschillende drempels voelen. Enerzijds schaamte ten opzichte van de persoonlijke omgeving en anderzijds een verloren trots ten opzichte van zichzelf.

Initiatief tegen schaamte: 'Onder de Radar'
Met het project "Onder de Radar" zet Voedselbanken Nederland zich in om deze verborgen groep te bereiken. Door wijkgegevens te analyseren, weet de organisatie hoeveel mensen recht hebben op hulp, maar deze nog niet aanvragen. De voedselbanken willen met gerichte acties deze mensen bereiken en een gevoel van saamhorigheid creëren, zodat hulp vragen laagdrempeliger wordt.

Ambassadeur Najib Amhali draagt dit jaar bij aan de actie en benadrukt: "Het is helaas nog steeds ontzettend belangrijk dat er voedselbanken zijn. Ik spreek uit eigen ervaring. Mijn moeder moest elk dubbeltje omdraaien om rond te komen. Voor ons was er geen ondersteuning van een voedselbank. Maar deze was heel welkom geweest. Niemand hoeft zich ooit te schamen om hulp te vragen; het is al erg genoeg dat het nodig is in een rijk land als Nederland, daarom kom ik graag helpen inpakken in Ahoy op 5 december!"

Naast schaamte speelt er ook angst om gekort te worden op uitkeringen. Veel mensen weten nog onvoldoende dat de voedselbank volledig onafhankelijk van de overheid opereert. Het is een initiatief van burgers voor burgers, waardoor het ontvangen van extra voedselhulp geen invloed heeft op andere bronnen van steun, maar juist bijdraagt aan een sterker en meer verbonden Nederland. Als je een voedselbank binnenstapt zullen ze je niet met lege handen naar huis sturen. Je krijgt direct hulp, zonder dat er eerst wordt gekeken of je daar recht op hebt.

Daling van voedselhulp dit jaar, ondanks hogere armoedecijfers
Henk Staghouwer, voorzitter Voedselbanken Nederland, legt uit: "We willen schaamte bespreekbaar maken en laten zien dat het normaal is om hulp te vragen. Veel mensen weten ons niet te vinden of durven geen hulp te zoeken, wij willen ons inzetten om de drempel voor hen te verlagen."

Ook Unilever draagt actief bij aan deze maatschappelijke missie. Robbert de Vreede, General Manager Unilever Nederland, licht toe: “Het raakt ons dat zoveel mensen in Nederland worstelen met bestaanszekerheid en niet om hulp durven vragen, terwijl ze die zo hard kunnen gebruiken en hier ook recht op hebben. Daarom is het belangrijk dat we samen met onze partners niet alleen voedselpakketten vullen, maar ook bewustwording creëren rondom dit maatschappelijke probleem.”

Sinds 2011 zetten Unilever-medewerkers zich jaarlijks in om steun te bieden aan klanten van de voedselbank tijdens de decembermaand. Dit initiatief, dat inmiddels al 14 jaar gesteund wordt door Unilever Nederland, zou niet mogelijk zijn zonder de nauwe samenwerking met een betrokken groep partners. Organisaties zoals Ahoy, Flora Food Group, Riedel, Dr. Oetker, Mars, Bidfood, Cornelissen Groep en Martin Stolze spelen een essentiële rol in het realiseren van deze actie, van logistiek tot product donaties. Samen maken we hetverschil voor gezinnen die tijdens de feestdagen extra hulp nodig hebben.

Doe mee!
Met meer dan 14.500 vrijwilligers draait Voedselbanken Nederland volledig op de inzet van betrokken burgers. Toch is er altijd behoefte aan extra hulp, vooral in gespecialiseerde rollen zoals chauffeurs, logistieke coördinatoren en communicatiespecialisten.

"Iedereen kan bijdragen, op zijn of haar manier," voegt Henk Staghouwer toe. "Onze missie is dat hulp vragen en hulp geven hand in hand gaan.”